Berichten

Gemotiveerd lezen met de Greenscreenbox

Onze zoon (7 jaar)  is een sterke lezer, maar helaas geen gemotiveerde lezer. Ook thuis hebben we al verschillende soorten boeken geprobeerd. Van strips, moppenboekjes tot informatieve boeken. Hij begint altijd heel erg enthousiast, maar niet lang daarna zakt de motivatie toch weer weg en blijven de boeken weer liggen. 

Mijn neefje heeft een abonnement bij Hey Reader en zo kwam er een stapeltje boeken onze kant op. Waaronder Blitz en Bob Popcorn. Blitz kwam hij aardig doorheen door het samen te lezen. Het boek over Bob Popcorn had vanaf het begin een bepaalde aantrekkingskracht.

Tijdens en na het lezen begon hij er spontaan over te vertellen en te delen wat hij had gelezen. Vlak daarna kwam de verlengde kerstvakantie. Ik besloot dat moment te gebruiken voor het voorbereiden van zijn boekenbeurt later in het schooljaar. Het boek dat hiervoor gebruikt zou gaan worden was duidelijk. Bob Popcorn deel 2 werd namelijk snel op zijn verlanglijstje geschreven.

In die tijd kwam ik ook in contact met Petra van de Greenscreenbox en besloot ik er 1 bij haar te bestellen. Bij het in elkaar zetten trok het meteen al de aandacht van onze kinderen. Wat is dat voor een groot, groen ding en vooral wat kun je daarmee doen? Ik vertelde dat je het kunt gebruiken om bijvoorbeeld een stop motion filmpje te maken. Het maken van stop motion filmpjes is hier in een huis een geliefde bezigheid. Op zolder staat een grote LEGO stad en daar gebeuren vaak de spannendste verhalen. Hij begon meteen door te vragen en stelde vragen als: waarom is het groen, waarom is het rond en kan ik hier ook LEGO filmpjes mee maken?

We installeerden de app Do Ink voor Apple. Samen zijn we gaan ontdekken en proberen om zo antwoorden op deze vragen te krijgen. Dat resulteerde in mooie leermomenten. Daarna wilde hij uiteraard al snel een stop motion filmpje opnemen met de Greenscreenbox. Na een paar dagen oefenen besloot ik hem een idee voor te leggen. Namelijk het idee om een stop motion filmpje met de Greenscreenbox te maken voor zijn boekenbeurt. Hij vloog bijna van zijn stoel af, rende naar boven en kwam terug met het boek over Bob Popcorn. Meteen begon hij te vertellen over de verhalen die erin stonden en hoe we dat zouden kunnen doen. Nadat we daar uitgebreid over gesproken hadden, kwamen we samen tot de conclusie dat we beter 1 hoofdstuk konden kiezen in plaats van het hele boek.

We bedachten samen een stappenplan:
1. Een (spannend, leuk of grappig) hoofdstuk kiezen.
2. Het hoofdstuk ervoor, het gekozen hoofdstuk en het hoofdstuk erna opnieuw lezen.
3. De stapjes opschrijven die we gaan uitbeelden met foto’s.
4. Materialen verzamelen.
5. De achtergrond kiezen.
6. Foto’s maken.
7. Monteren van het stop motion filmpje.

Alle voorbereidende stappen werden zorgvuldig uitgevoerd. Het lezen van een boek had voor hem ineens een geweldig doel gekregen. Natuurlijk weet hij wel dat lezen belangrijk is, maar hoe belangrijk is dat voor jezelf als je pas 7 jaar bent? Meerdere keren werd het hoofdstuk terug gelezen om precies de stappen voor de foto’s te kunnen bepalen. De materialen werden verzameld. Er werd ervoor gekozen om Bob Popcorn van klei te maken. Heel toevallig hadden we een aantal attributen voor Bob ook thuis liggen. Een speelgoed magnetron vonden we snel in een winkel en we konden aan de slag.

In het verhaal had hij gelezen dat de magnetron was verplaatst naar de schuur. De achtergrond was dan ook snel gekozen. Elk moment dat er iets gebeurde met Bob werd daarna zorgvuldig vastgelegd. Hij koos er bewust voor om van elk moment 1 foto te maken. Tijdens het monteren van het filmpje bleek dat daardoor het verhaal heel snel ging. Dat werd snel opgelost met de vraag: “kunnen we elke foto dan niet wat langer in beeld laten staan?”. En ook dat werd onderzocht en ingesteld.

Zijn leesmotivatie is tijdens dit project enorm hoog geweest. Ik betrapte hem er zelfs op dat hij het hele boek nog een keer had gelezen, voor de zekerheid. Het geven van een doel dat helemaal past bij zijn interesses, heeft zijn leesmotivatie enorm vergroot. 

Doordat hij een sterke lezer is kon hij alle uitleg in de gratis handleiding bij de Greenscreenbox met de app Do Ink goed lezen. Zo kon hij, met natuurlijk wat ondersteuning van mij, voor het eerst een eigen stop motion filmpje opnemen met de Greenscreenbox.

Ben je ook enthousiast geworden? Kijk dan zeker ook even op www.greenscreenbox.nl.

Wat vinden jullie van het resultaat?

Berichten

Interactive wall – Lijn 3

In deze download vind je voor thema 1 t/m 6 kaarten die je kunt inzetten bij de interactive wall. Elk thema heeft 30 kaartjes met plaatjes passend bij het thema. Er is voor ieder kaartje ook een antwoord kaartje. Deze kun je los gebruiken, of de pagina in zijn geheel lamineren.
In het document vind je verschillende les ideeën. De kaarten zouden door leerlingen zeker in het begin ook onder de flap geschoven kunnen worden. Als je de interactive wall alleen binnen gebruikt kun je er ook voor kiezen om de flap heel voorzichtig met een scherp mesje eraf te snijden om het insteken te vergemakkelijken.