Ervaring

Als klein meisje wilde ik altijd kleuterjuf worden. Dat resulteerde uiteindelijk in een start op de PABO. In 2009 studeerde ik af aan de PABO, maar met een nieuw inzicht. Ik wilde juf zijn, maar niet perse een kleuterjuf. De meeste jaren heb ik dan ook gewerkt in de middenbouw, met groep 5 toch wel als mijn favoriet.

Er waren toen nog computerlokalen en je had 1 of met geluk misschien 2 keer in de week een ouder die als vrijwilliger de leerlingen computerles gaf. Vaak waren dit programma’s die bij de methode hoorden en bestond een computerles uit het verwerken van de oefenstof. Later merkte ik dat ik meer diepgang zocht in die computerlessen. Ik wilde de leerlingen ook echt iets bijbrengen in de computerles. Ik maakte stappenplannen om de leerlingen aan te leren hoe ze een werkstuk of een presentatie bij hun spreekbeurt konden maken. Ik wilde het meer betrekken bij mijn lessen, maar daar waren met de toenmalige inrichting te weinig mogelijkheden voor. Met de komst van laptops/chromebooks/ipads/tablets ging er een hele nieuwe wereld voor mij open. Er ontstonden vele nieuwe en fantastische mogelijkheden, maar daarmee ontstonden ook meteen vele valkuilen. Hoe zet je het praktisch, maar ook effectief in? Welke vaardigheden zijn er bij leerlingen en leerkrachten nodig. Welke keuzes maken we voor de korte en lange termijn en waarop zijn deze gebaseerd? Mijn interesses werden vergroot door deze lastige vraagstukken. In 2016 rondde ik bij Prowise het train de trainer traject af en in 2020 heb ik de opleiding ICT-coach afgerond. Mijn focus als ICT-coach ligt op het effectief, beargumenteerd en verrijkend inzetten van ICT in de klas. Met ICT in de klas bedoel ik overigens niet alleen het inzetten van apparaten in de klas, maar ook het aanleren van vaardigheden zonder gebruik te maken van een apparaat. Ik ervaarde dat de begeleiding, coaching en de organisatie hiervan van cruciaal belang is voor leerkrachten.

Mijn bedrijf

Tijdens een zoektocht om een leerlijn digitale geletterdheid mooi, maar vooral praktisch vorm te kunnen geven, ontdekte ik Canva. Eindelijk geen gepruts en gedoe meer met plaatjes die niet op de juiste plek willen en vooral ook een hele grote voorraad aan sjablonen, afbeeldingen en elementen om je document een professionele uitstraling te geven. Ik zag meteen de grote meerwaarde van Canva in het onderwijs. Elke minuut die je niet hoeft te besteden aan het maken van een bestand dat jij nodig hebt om jouw onderwijs passend te maken of te verrijken is er 1 die je aan iets anders kunt besteden.
Vanuit mijn ervaring als ICT-coach weet ik dat het voor leerkrachten soms spannend is om aan iets nieuws te beginnen. Daarom ontwikkelde ik de cursus Canvajuf – een meester in canva om leerkrachten stap voor stap te kunnen helpen met het ontdekken van de mogelijkheden van Canva voor jou en jouw klas. En zo ontstond mijn bedrijf Edu-ct en de website onderwijs-shop.nl.

Ik geef daarnaast ook trainingen voor Digikeuzebord. Digikeuzebord biedt digitaal een keuzebord, waarop leerlingen zelf hun activiteit kunnen kiezen via een online programma. Daaraan gekoppeld biedt Digikeuzebord ook een leerlingvolgsysteem. Het praktisch volgen van leerlingen tijdens de gekozen activiteiten op het keuzebord. Een win-win!
Ook werk ik mee aan de Programmeerschool. De programmeerschool heeft een uniek aanbod ontwikkeld, aangeboden en uitgevoerd door gespecialiseerde leerkrachten en IT- professionals waarbij de kennis wordt gebundeld tot inspirerende, leerzame programma’s.

Mijn doel

  • Vertrouwen krijgen in jouw eigen kwaliteiten.
  • De mogelijkheid bieden om op jouw eigen tempo je eigen vaardigheden verder te ontwikkelen.
  • Laten zien dat ICT in de klas fantastische mogelijkheden kan bieden.

Wil jij dit ook? Kijk dan eens verder op mijn pagina Trainingen.